Forza Motorsport 6 är här, men frågan är om det är bättre än del 5? Har Turn 10 lärt sig av sina misstag? Det ska vi nu ta reda på.
När Forza Motorsport 5 släpptes i början av Xbox Ones lansering här i Sverige hade man höga förväntningar, det här var spelet som skulle ändra racinggenren med den nya kraftfulla hårddvaran. Grafiken var inget att klaga på, grafiken var urläcker, ljudet var på topp, bilfysiken var makalöst bra. Det fanns bara ett stort problem, det var väldigt fattigt med innehåll. 5:an hade 50% mindre innehåll än sin föregångare Forza 4, precis som man hade tagit 4:an och sågat av det på mitten. Det gjorde väldigt många skeptiska inför 6:an. Men jag kan säga att ni behöver inte vara oroliga att det kommer bli en upprepning utav samma misstag.
På flera sätt känns det som Turn 10 har lyssnat på kritiken och var sugna på revansch med Forza 6. Alla spellägen är nu tillbaka, det finns hela 460 bilar i spelet, man har slängt in den långt efterlängtade nattracingen och regnet som ger en otrolig och verklig känsla i loppen.
Det man verkligen har lyckats med är de både nya tilläggen till serien; regn och mörkracing. När du startar upp spelet hamnar du i en tutorial där du både får prova på båda dessa. Jag trodde verkligen inte att man var tvungen att anpassa sig så pass till förhållandet, regnet öser ner och piskar mot rutan. När jag sedan ska ta första kurvan trycker några motståndare ut mig i en vattenpöl och förlorar kontrollen över bilen helt som är på väg rakt in i räcket. Det är här jag inser att dom har lyckats att få det till så verklig racing som det går att komma, däcken förlorar grepp i kurvorna, bromssträckan blir betydligt längre än vanligt och det är risk för vattenplaning vilket jag råkade ut för ett antal gånger under racet. Även natt racing försvårar det hela med begränsad sikt.
Något jag inte riktigt gillar är drivatar-systemet som känns annorlunda mot tidigare. Drivatar är dina xbox live-kompisars racingtalang eller beteende. Det sparas sedan i Microsoft Cloud som gör att AI:an kör precis som din kompis kör, är han/hon aggressiv och gör misstag plockar drivataren upp det och kör efter det. Visst, det blir mer livliga lopp och känns mer verkligt men samtidigt förstör det ens race. Bilar som kör i fel riktning och puttar ut en för banan. Som gör att man inte alltid kanske når just den där tiden man vill åt för att slå sin kompis bästa tid. Detta är ett problem såklart, inte minst med tanke på hur hårt och hur otroligt dedikerat Turn 10 arbetat med att bygga upp spelvärldens kanske trevligaste och mest seriösa racingcommunity som sedan ska förstöras utav drivatarer känns bara märkligt.
Bäst i serien
När det kommer till fysiken så är Forza 6 det bästa spelet i serien. Tack vare Pirelli så har man lagt in hur värmen, gravitationen, friktionen och gummit påverkas under det gångna loppet. Det är därför väldigt viktigt att inte satsa för hårt. Att aldrig tvinga däcken göra flera saker samtidigt för att åka så fort som det går, precis som i vanlig racing. Det är olika lite från bil till bil men man lär sig ju mer man kör med den.
Forza Motorsport 6 innehåller ett matchmaking-system som påminner en lite om Halo, alla som spelar matchas i ”Racing Leagues” som fungerar väldigt bra. Men som i vilket annat online racingspel så finns det stollar som bara vill ramma in i allt och alla. Multiplayer läget är inget jag har lika kul med som i Forza Horizon 2’s onlineläge. Men det får man väl ha lite förståelse för eftersom det här ett racingsimulators spel, medan Horzion är ett arkadracing spel.
Grafiken är lika bra som bilarna körs, helt ljuvligt. Det körs i 1080p och skärmuppdateringen ligger på stadiga 60 fps. Texturerna är välgjorda, banorna är detaljrika och ljussättningen är läcker, vilket gör Forza 6 till det snyggaste simulatorracing spelet ute just nu tillsammans med Project Cars. Men kommer inte riktigt upp till Driveclubs nivå.
Det är enligt mig det bästa Forza spelet i serien tack vare strålande bilfysik, finpolerad grafik och många bilar att samla på sig och köra. Men Turn 10 måste göra något åt drivatar-systemet om de vill fortsätta att vara herre på täppan för racingsimulatorspel. Lite krångliga menyer och långa laddningstider.