Recension: The Salesman (2016)

The Salesman är en vass inblick i Iran, med utsikt från vanliga människors liv i ett drama som överträffar förväntningarna. 

Emad (Shahab Hosseini) och Rana (Taraneh Alidoosti) är skådespelare. De bor i Teheran och håller på att repetera Arthur Millers klassiska pjäs En handelsresandes död (Death of a Salesman). Deras liv är rätt okej, rätt vanligt, till dess att de tvingas flytta.

Det är dock något som inte stämmer med lägenheten som deras vän Babak (Babak Karimi) erbjuder dem. Rana blir överfallen i den nya lägenheten och Emad vill hämnas, medan Rana försöker hitta tillbaka till sig själv.

En av de främsta anledningarna till att se The Salesman är den fantastiska inblicken i den iranska vardagen. Det finns många fördomar om hur det är att leva i Iran. En del stämmer, andra är ingenting annat än just fördomar. Det som är mest fascinerande är hur människor anpassar sig och lyckas leva ett ganska normalt liv i ett samhälle som vill kontrollera sina medborgare.

The Salesman

Och hur lätt är det att leva i en diktatur, där kvinnor inte har samma rättigheter som män? Vad händer när en utomstående skär rakt genom ett lyckligt förhållande och möjligheterna att få rätt är lika svåra som att hämnas?

Jag vet tyvärr ingenting om Shahab Hoesseini och Taraneh Alidoosti sedan tidigare, men de gör en riktigt bra insats i The Salesman. De är trovärdiga, lyckas uttrycka desperationen och sorgen i vad som händer dem, och kan samtidigt förmedla en känsla av hopp. The Salesman är en klart annorlunda film i en annorlunda miljö och riktigt sevärd.

Fakta The Salesman

Recenserad på: Blu-ray
Ljud: DTS HD – Master Audio
Bild: 16:9 Widescreen, Widescreen (1.85:1), HD 1080p
Språk: Persiska
Längd (min): 123
Text: Danska, Finska, Norska, Svenska
Releasedatum: 2017-08-21
Originaltitel: Forushande
Regissör: Asghar Farhadi
Åldersgräns: 11 år

 

PS: Jag fattar inte riktigt varför den här filmen inte får en svensk titel, med tanke på pjäsen som filmen anspelar på. Men, det är förstås ett mindre bekymmer.